Wednesday, June 5, 2013

Vispat sheasmör

Vispat sheasmör är superlätt att laga och det blir en härlig och användbar produkt, världens enklaste kräm. Jag fixade ihop en rejäl sats på söndagen för att smörja in min stackars rumpa och jag har använt upp nästan allt redan nu :D Men det är alltså inte för att det skulle gå åt mycket, tvärtom, krämen är faktiskt väldigt dryg. Har bara smort in mig så ofta i och med att min hud var så torr efter solandet.

Bild från www.girlishh.com eftersom mitt vispade shea smör som sagt nästan är slut :P

Egentligen räcker det med bara sheasmör för att fixa krämen, det är helt enkelt bara att vispa in luft i fettet tills det påminner om vispad grädde till konsistensen. Jag tillsatte ändå lite av min misslyckade kräm och lite kokosolja för att ge en mjukare konsistens (kanske 1 msk kokosolja på 1 dl sheasmör? den lämpliga mängden varierar i och med att sheasmörets konsistens varierar). Krämen doftade underbart av kokos. (Kokosolja är förövrigt världens underbaraste produkt och dessutom relativt lätt att få tag på, men mera om det en annan gång ;))

Ibland kan sheasmör vara lite kornigt till konsistensen, speciellt om det är obehandlat, och detta kommer att märkas av även i slutresultatet. Det är dock enkelt att råda bot på, det är bara att värma upp fettet till flytande form, låta det stelna och sedan vispa det. Kornigheten borde förvinna. Det kan annars också vara bra att smälta fettet först om man använder kokosolja eftersom fettet och oljan då blandar sig bättre med varandra. Använd dock så låg värme som möjligt eftersom sheasmör  förlorar en del av sina egenskaper om det blir för varmt.

Vispat sheasmör kan alltså användas som en fet kräm för torr hud. Det är inte gjort för att användas i ansiktet, men jag satte lite på kindbenen och näsan (även de röda ;)) på söndagen utan några problem. Shea smör i sig borde inte täppa till porerna, men kokosolja tenderar att göra det hos vissa hudtyper. Krämen är väldigt bra på att hålla huden fuktad, men också väldigt oljig och det tar en tid för den att sugas upp av huden, vilket säkert kan vara ett stort minus för många. Vissa använder krämen i håret efter att ha duschat för att hålla håret fuktat, men jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera det för nordiskt hår, kan blir oljigt :D Ifall man vill ha en mindre oljig kräm men med samma idé så kan man byta ut sheasmöret mot mangosmör.

No comments:

Post a Comment