Monday, June 24, 2013

Byråkrati

Huh-huh... Gick igenom bestämmelserna för att sälja kosmetika (inklusive tvål) inom EU eftersom det skulle vara roligt att delvis kunna finansiera min tvåltillverkning och få någon användning till alla tvålar :P. Hade nu inte tänkt sälja speciellt storskaligt, men det skulle kunna vara en rolig hobby. Men som hobby verkar det nu inte riktigt gå att ha kosmetikaförsäljning eftersom alla recept ska testas (enligt lite snabb research ca 100 euro per recept) och det verkar som att man gärna borde ha en skild lokal för tvåltillverkning för att få lokalen godkänd (den ska också kontrolleras för ca 200 euro). Att sånt. Utomlands verkar det dock vara betydligt billigare, så man skulle kunna få recepten undersökta i ett annat EU-land. Måste ännu kolla lite närmare på sådana möjligheter.
Jag tycker det här är lite löjligt... Jag tvivlar på att restauranger måste få alla sina recept undersökta och jämförda med slutprodukten trots att mat faktiskt är någonting som vi stoppar direkt i oss till skillnad från tvål.

5 comments:

  1. Mmh. Finland och EU är tyvärr byråkratins paradis... Skulle ju nog vara kul om du skulle få det att funka i varje fall med att sälja dina tvålar! Tror nog att det finns en viss efterfrågan. :)
    Btw så kom din aloe vera väl till pass här i helgen. Jag var ute lite väl mycket i solen... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såå irriterande även om det ju förstås e bra att produkterna checkas ordentligt före de säljs.. Men har nu fastnat för idén att försöka få tillstånd att sälja, så ska nog försöka fixa det. Har nu fått kontakt med en privatperson som har tillstånd att säkerhetsgranska kosmetika och skulle göra det billigare än företagen som gör det.
      Bra om aloe veran kom till användning :) Var ganska skönt på veckosslutet...Men jag klara mig utan brännskador denna gång ;)

      Delete
    2. E din aloe vera annars väldigt klibbig? Sist jag använde min som kom från samma sats av aloe vera så tyckte jag att huden blev jätteklibbig och konstig, men jag hoppas på att det var något annat som jag hade på huden från början ;)

      Delete
    3. Alltså den e lite kliddig just när man smörjer in sig, men sen torkar den ju in o då känns den int iaf på mig mera.

      Delete
    4. Okej bra! Jag ska testa min igen och se hur den verkar...

      Delete