Thursday, June 13, 2013

Cupcakes!

Nåja nu kunde jag ta ut cupcakesen ur formerna. Helt okej resultat, inte som på bilden jag postade tidigare, men det hade väl ingen heller väntat sig :P Här är de!

Jordgubbscupcakes

Doft: Gracefruit's Strawberry Smoothie. En riktigt trevlig, om än lite konstgjord doft. Den verkar tyvärr ha en tendens att försnabba tvålmassans förtvålning (alltså göra den hård i förtid) så om man vill använda den i kallrörd tvål så lönar det sig att hålla en låg temperatur på tvålmassan och använda ett recept med full vattenmängd. I min tvål ville den inte heller riktigt blanda sig med tvålmassan men det har antagligen att göra med att jag blandade i den först då tvålmassan var i formen. Doftoljan färgade inte tvålen.
Färg: Ljust rosa frosting (rosa ultramarin), kakao+sienna pigment i muffinsbottnet.
Prydnad: Ljusrött glitter och röda (inte orange som på bilden) hjärtan av färdig tvålmassa

  

Morotskakscupcakes

Doft: Gracefruit's Carrot Cake. Doftar av kryddig morotskaka med glasyr, en lite väl söt lukt för min smak. Inga problem med denna doftolja.
Färg: Jag lämnade frostingen ofärgad, muffinsbottnet är färgat med sienna pigment.
Prydnad: Orange tvålmassa klippt i små bitar.

Uppdatering: Doftoljan har färgat "muffinsbottnet" brunare, men frostingen är fortfarande vit (antagligen i och med att det var så lite doftolja och mycket luft i den)


Persikocupcakes

Doft: Saippuapajas Persikka. En riktigt trevlig doft enligt mig, söt men ändå fräsch. Lite konstgjord. Inga problem med denna doftolja.
Färg: Frosting: Sienna, gul järnoxid, rosa ultramarin. Botten: Sienna.
Prydnad: Hjärtan i orange tvålmassa.


Sockervaddscupcakes

Doft: Saippuapajas Pink Sugar. Som namnet antyder en väldigt söt, men ändå trevlig doft. Ganska mycket toffee i den. Verkade tyvärr försnabba förtvålningsprocessen.
Färg: Lite rosa ultramarin i frostingen, sienna och kakao i bottnet.
Prydnad: Ljusrött glitter och torkade rosknoppar.

Uppdatering: Doftoljan verkar ha färgat tvålmassan brun, detta märks endast av i "muffinsbottnet". Doften i sig verkar dock bli trevligare och trevligare ju mer tvålen lagras. En söt toffee-doft som ändå på något sätt hålls fräsch (lite jordgubbsdoft kanske?). I flaskan doftar oljan inte alls lika gott.

 Vaniljscupcakes

Doft: Gracefruit's French Vanilla. En väldigt söt vaniljdoft. Jag beställde doften på nätet och blev besviken då den kom fram eftersom jag inte var speciellt förtjust i den. Ibland kan doftoljor förändras lite då man lägger dem i någon produkt, men tyvärr inte denna. Men M gillar den :) Tyvärr verka doftoljan dessutom försnabba förtvålningsprocessen.
Färg: Ofärgad frosting (tillsvidare... vaniljdofter tenderar att bli bruna under lagringen). Sienna och kakao i bottnet.
Prydnad: Ett rött hjärta av tvålmassa.

Uppdatering: Jag tycker fortfarande inte om doften. Den verkar som förväntat ha gett en del färg åt tvålmassan, men inte så mycket som jag hade tänkt mig (t.ex. Pink Sugar, färgade av sig mera). Frostingen är fortfarande vit!


Det var nog jätteroligt att göra de här tvålarna, älskade att dekorera dem. Tror dock att jag nöjer mig med lite mera praktisk tvål i fortsättningen :D Om jag skulle göra tvålcupcakes igen så skulle jag dock göra annorlunda på dessa punkter:

* Jag skulle bara använda doftolja i muffinsbottnet. Detta eftersom vissa dofter tenderar att färga av sig och brun frosting kunde se lite oaptitlig ut... Men vi får se hur det går, jag hoppas på att luften i frostingen gör att den inte färgas så starkt. Återkommer om det.
Uppdatering: Luften verkar minska missfärgningsrisken. Trots att flera av dofterna färgade muffinsbottnet, har samtliga tvålar sin orginalfärg på frostingen

* Jag skulle inte vara lat utan faktiskt dela upp tvålmassan i så många delar som jag vill ha doftoljor/färger.

* Men sen igen så skulle jag inte använda 5 olika doftoljor i samma tvålsats, det blir för stressigt för mig!

* Jag skulle se till att ta fram allt jag kan tänkas behöva i förväg. Nu visade det sig att jag inte hade någon form för den vispade tvål som blev över vilket gjorde att jag måste improvisera vilket ledde till ett resultat därefter.

* Jag skulle försöka ta det lugnt och koncentrera mig istället för att börja stressa då tvålmassan verkar börja stelna.

Men roligt var det!!!!

Do not eat

4 comments:

  1. Alltså.. det där är bara elakt. Göra cupcakes som ser så goda ut, och så får man ändå inte äta dem! Bah. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men man kan tvätta händerna med dem ;) och lukta cupcakes om händerna. Vanliga cupcakes e ändå för det mesta en besvikelse till smaken :P

      Delete
  2. Skulle jag kunna få receptet på frostingen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag svarade redan på Facebook, men svarar här också ifall någon annan undrar samma sak. :)

      Jag använde mig av Nizzys (http://nizzymoulds.com/Whipped/) recept på vispad tvål till de här cupcakesens frosting. 400 g palmolja, 200 g kokosolja och 50 g olivolja. Vilket som helst recept med ca 90 % halvhårda fetter (sheasmör, mangosmör, kakaosmör, kokosolja...) funkar dock bra att göra vispad tvål av. I dagens läge skulle jag nog byta ut palmoljan.

      Skillnaden mellan vanlig kallrörd tvål och vispad tvål är att man använder sig av elvisp för att vispa upp de rumstempererade fetterna före lutet tillsätts. Förloppet beskrivs stegvis i ett inlägg på bloggen med taggen "vispad tvål".

      Delete