Thursday, June 13, 2013

Tvåltillverkning steg för steg, kallrörd och vispad tvål

Igår var det som sagt tvållagning som gällde igen och M var snäll nog att dokumentera hela processen, så nu kan jag sätta ut lite bilder på hur det går till då man lagar tvål. Vi lagade alltså tvålcupcakes med vanlig (kallrörd) tvål som botten och vispad tvål som frosting. Vispad tvål är kallrörd tvål som man vispar in luft i vilket gör att tvålmassan går bra att spritsa. Färdig vispad tvål flyter i vatten p.g.a. all luft.

Tillverkning av kallrörd tvål

Jag använde Saara Kuhas recept med palmolja, kokosfett, kakaofett, olivolja och ricinolja (från boken "Käsin tehtyä saippuaa"). Det finns massor av tvålrecept på nätet och man kan också testa på att göra egna recept då man fått lite mera erfarenhet av tvåltillverkning. Generellt sett brukar man använda ca 60% fetter som är i fast form i rumstemperatur och ca 40% oljor som är flytande vid rumstemperatur. Om man gör ett eget recept är det viktigt att kontrollera de olika fetternas förtvålningstal så att man vet hur mycket lut och vatten man behöver använda. Lättast går det med hjälp av en förtvålningskalkylator (t.ex. denna)

1. Skydda dig själv för lutet med åtminstone långa ärmar, skyddsglasögon (helst inte solglasögon som jag ;)) och skyddshandskar. Andningsskydd kan också vara bra. Och du ska inte ha dina finaste kläder på dig... Jag har själv aldrig skadat mig på lutet, men man ska nog respektera det.

2. Mät upp rätt mängd lut och vatten. Använd en hushållsvåg som mäter med minst 1 grams noggrannhet, det är noga att mängderna blir rätt.

3. Häll lutet i vattnet (inte tvärtom) och blanda. Lutlösningen kommer att bli varm. Jag brukar göra detta i en glasburk ovanför lavoaren. Man måste dock vara försiktig eftersom glasburken kan gå sönder. Om man använder någonting för att röra om i lösningen så är det bäst med trä eller plast, metall/aluminium reagerar med lutet.


4. Mät upp fetterna och oljorna, var noggrann. Värm dem i vattennbad tills de är i flytade form.

5. Häll lutlösningen i fettblandningen under omrörning. Många tvåltillverkare är väldigt nogranna med temperaturerna på lutlösningen och fetterna, men jag har gjort så att jag låter lutet svalna medan jag värmer upp fetterna och häller sedan i lutet (man kan känna utanför på lutburken, den ska vara varm, men inte het) och det har funkat riktigt bra. Om man vill mäta temperaturerna så ska båda blandningarna vara ca 45-50 grader, inte högre än så.

6. Rör om tills bladningen börjar bli fastare och påminner om en tjockflytande kräm till konsistensen, det tar olika länge beroende på fetterna man använt. Det går betydligt snabbare om man använder en stavmixer.


7. Så ser blandningen ut då den uppnåt "krämfasen". Om man tar upp stavmixern och låter tvålmassan på den rinna ner så tar det en stund förrän den sjunker ner i resten av massan.

8. Tillsätt eventuella färgämnen, doftoljor och andra tillsatser. Om du använder färg i pulverform så bör du blanda den i lite glycerin, olja eller vatten först för att undvika färgklumpar i tvålmassan. Observera också att tvålfärger som är menade för färdig tvålmassa inte nödvändigtvis lämpar sig för kallrörd tvål eftersom de kan reagera med lutet. Jag satte inte i mina doftoljor i detta skede, mest p.g.a. lättja eftersom jag arbetade med fem olika doftoljor och inte orkade dela upp tvålmassan i så många delar. Men i de allra flesta fall så lönar det sig nog att dela upp tvålmassan i så många skålar som man vill ha färger eller dofter.

8. Sätt tvålmassan i formerna. Jag hade tänkt använda silikonmuffinsformar till tvålen, men jag hittade bara tre stycken så jag fick improvisera lite med gamla puddingburkar etc. Ett annat alternativ till köpta tvålformer är gamla mjölkburkar som man tvättar och klipper upp.

Förtvålningsprocessen pågår ännu i formen och tvålen kan ännu börja hettas upp där och genomgå en så kallad gelfas. Gelfasen är inte nödvändig för att få bra tvål och det är mest en smaksak om man vill att ens tvål ska genomgå den eller inte, men den förändrar färgen på tvålen lite och därför kan det se konstigt ut om tvålen bara delvis har genomgått denna fas. Om man vill att tvålen ska genomgå gelfasen så är det bra att använda en enda stor form (man skär istället upp tvålarna efteråt) som man isolerar t.ex. genom att sätta en handduk över den. Om man inte vill att tvålen ska genomgå gelfasen så är individuella former bra, man ska då inte isolera tvålen och kan t.o.m. för säkerhetsskull sätta in den i kylskåpet en stund för att hålla ner temperaturen.


10. Vanligtvis är det förra steget det sista, men denna gång satte jag som sagt inte i doftoljorna vid steg 8. Jag gjorde istället det i formarna och rörde sedan om med en grillsticka. Vanligtvis skulle jag inte rekommendera det, men i detta fall visade det sig faktiskt vara en ganska lyckad metod i och med den skrovliga ytan som tvålen fick kan ha hjälpt frostingen att fästa i muffinsarna. Ibland kan tvålmassan dessutom börja stelna i förtid då man sätter i doftoljorna och det kunde ha blivit för stressigt i och med att jag hade så många olika doftoljor.

Tillverkning av vispad tvål

Till den vispade tvålen använde jag Nizzys recept med palmolja, kokosfett och olivolja. Andelen fasta fetter är högre i vispad tvål än i vanlig kallrörd tvål. Jag använde 600 gram fasta fetter och bara 50 gram olja.

Steg 1 till 3 är samma som då man gör kallrörd tvål, men lutet ska kallna ända till rumstemperatur så det kan löna sig att sätta in det i kylskåpet för en stund för att försnabba processen.

4. Mät upp de fasta fetterna.

5. Vispa upp dem med hjälp av elvisp.

6. Så här ska det se ut. Som marängsmet eller hårt vispad grädde.

7. Tillsätt oljan och vispa mera. Smeten kommer att lägga sig lite, men det fixar sig då man häller i lutet.

8. Häll i lutet medan du vispar på låg hastighet.

9. Smeten ska nu se lika ut som vid steg 6.

10. Dela upp smeten i så många skålar som du vill ha färger/dofter och blanda i alla tillsatser. Blanda bara en del åt gången eftersom doftoljorna kan göra smeten hård i förtid och då vill man kunna arbeta snabbt.

11. Spritsa ut frostingen på muffinsarna.

12. Dekorera dem om du vill. Jag använde torkade rosor, glitter, tvålmassa klippt i små bitar (bilden) och hjärtan av tvålmassa.

Sen är det bara att låta tvålarna lagras. Jag vågade inte ta ut tvålarna ur formerna ännu idag eftersom frostingen ännu var mjuk så jag återkommer när de är uttagna. Vanligtvis kan man ta ut dem efter ca 1 dygn, sedan bör man lagra dem luftigt i ca 1 vecka och ännu 2-5 veckor efter det t.ex. inne i en låda. Tvålen blir i princip bättre och bättre ju längre den lagras och det lönar sig att packa in den först då den ska ges bort.

Hmm... Det här blev lite längre än vad jag trodde.....

Ännu en sak. Tvåltillverkning kan vara lite stressande, men försök nu att inte visa sådana här miner åt pojkvännen som är snäll och fotograferar allting.

5 comments:

  1. Nej jessus sånt påtas. Tror nog att jag kommer att fortsätta köpa min tvål. Eller snylta av dig... :D Intressant att veta hur det går till dock!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh jo, gårdagens projekt tog nog säkert två timmar... Men "snylta" för guds skull av mig, tvålarna här hemma blir bara fler och fler ;)

      Delete
  2. Göra tvål låter arbetsamt men även kiva, om nu en riksare får säga så. Jag börjar genast!

    ReplyDelete
  3. Hej, kul med ett inspirerande blogginlägg.
    Kan du tipsa om några ställen där man köpa lämpliga tillbehör (doftämnen, färger etc.)?

    ReplyDelete