Sunday, June 2, 2013

Sommar!

Idag fick jag användning för aloe vera gelen som jag skrev om tidigare... Jag hade igen en ledig dag och när termometern i sovrummet visade 39 grader på morgonen när jag vaknade så hade man ju inget annat val än att gå till parken med M. Det blev en härlig dag med picknick, solning, lite fotboll och gräsänder, men solen visade sig vara starkare och min hud mera veklingaktig än vad jag trodde.

Resultatet...

Ser kanske inte supersnyggt ut... Men jag lovar, imorgon är det brunt istället för rött!!  ;) Men ska vara försiktigare i fortsättningen! Aloe veran verkade i varje fall väldigt skönt kylande :) Andra användningsområden för den är bl.a. oljefri hudkräm, rakgel, lugnande after shave, glidmedel, insektbettslidring samt som ingrediens i ansiktsmasker och annan kosmetika (och som hårgel(???) läste jag).

För övrigt testade jag nu också att göra en vattenmelondrink som baserade sig på sorbet-receptet jag skrev om tidigare. Jag fryste kärnfria vattenmelonbitar över natten och mixade dem sedan på morgonen med lite lime-blodgrape Jaffa (istället för socker-vatten-lime blandningen). Jättelätt att laga och jättefräscht.


Sen hade jag också tänkt skriva om en hudkräm jag försökte fixa igår på kvällen, men det blev lite komplikationer och idag på morgonen hade emulsionen separerat.. Så får återkomma när jag lyckas fixa en ordentlig kräm :P

Men ut med er, det är härligt där! Finland varmast i Europa just nu ;)

3 comments:

  1. Aj tuuusan. Ser inte alls skönt ut. :S
    Apropå, skulle jag kanske få köpa lite såndär gel av dig? Jag brukade alltid tidigare använda Aloe Vera-gel som pappa sålde, men han pensionerade sig och köper inte mera upp gelen. Attan. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe nä, men heeelt eget fel... Nu verkar huden dock börja lugna ner sig.. Ha harma att inte kunna vara ute då det har varit så fint! Men kanske jag kan imorgon igen, med solskydd dock... ;)
      Och du kan nog få en burk gratis! Kan ta med till Anna om du kommer! :)

      Delete
    2. Jo, det e det som e eländigt om man bränner sig utomlands. Man måst vara så jävla försiktig sen att man int riktigt mera kan njuta av solen under resan om man en gång har bränt dig. :P

      Det sku vara hemskt kiva! Jag e nog på väg. :)

      Delete