Monday, June 17, 2013

Test: Hårtvätt med matsoda och vinäger

För övrigt kan jag meddela att jag tvättade håret med matsoda och vinäger idag. Min syster är värre på det här med att tvätta håret på lite alternativa sätt (ägg är tydligen såå bra) och ibland inspireras även jag att testa på det.

(Bild lånad från www.hippiemamman.wordpress.com)






Idén med metoden:
- Det ska inte slita lika mycket på håret som vanligt schampoo
- Bikarbonatet tvättar, (äppelcider)vinägern neutraliserar ph-värdet efter det basiska bikarbonatet och fungerar samtidigt lite som ett balsam --->balsam behövs inte
- Man behöver inte tvätta håret lika ofta som vid traditionell hårvård
- Det är billigt
(Emma, du får gärna rätta mig, det här var vad jag kom fram till efter lite googlande)

Så här gjorde jag:
1. Jag blandade ihop ca 1 msk matsoda (bikarbonat) med ungefär lika mycket vatten i ett kärl och kanske två matskedar vinäger med fyra gånger så mycket vatten i ett annat kärl. Om man vill kan man tillsätta lite eterisk olja eller doftolja i vinägerblandningen. Egentligen brukar man väl använda äppelcidervinäger då man tvättar håret istället för vanlig vinäger (ättika) som jag använde, men det är antagligen mest för att det luktar mildare. Idén med vinägern i sköljningsvattnet är väl mest att den ska vara sur och neutralisera effekten av bikarbonatet, så sa min syster iallafall :P
2. Sedan blötte jag ner håret och masserade in bikarbonatblandningen ordentligt i hårbottnet.
3. Sedan sköljde jag ordentligt med vatten och hällde över vinägerblandningen.
4. Det här ska man sen tydligen inte göra; men jag sköljde bort vinägern efter en stunds verkan.
5. Inget balsam ska behövas.

Resultat:
Jag inser att det kan ta en tid för håret att vänja sig vid metoden och  renas från t.ex. silikoner som vanliga hårprodukter ofta innehåller (dessa har jag i och för sig undivikit) och att det därför inte riktigt är så rättvist med en bedömning av metoden baserad på en enda tvätt. Tyvärr tror jag dock att jag är lite för lat för att upprätthålla denna metod i och med att det känns besvärligare än att tvätta håret med vanligt schampoo och balsam, men jag ska försöka. Det här var vad jag upplevde idag:

- Håret blev inte lika rent som med schampoo även om det blev betydligt renare, det kan hända att jag borde ha masserat hårbottnet lite längre..
- Håret kändes dock inte alls torrt fast jag inte använde balsam vilket jag vanligtvis behöver
- Håret kändes lite strävare än vanligt efteråt, men det störde inte egentligen mig
- Håret luktade vinäger då det var vått, men lukten försvann då det torkade (eller så vande jag mig vid den ;))
-Det är inte trevligt att få vinäger i ögonen... ;)

Sen funderade jag lite över hur bra det här nu sen sist och slutligen är för håret.. Man skulle ju tro att det slits av att först utsättas för en bas och sedan för en syra... Men bättre än schampoo ändå påstår no poo:arna :P

 Edit: Efter kanske 5 bikarbonat och vinäger tvättar bestämde jag mig för att sluta med metoden. Mitt spikraka hår blev lockigt av vinägern då det torkade (dessa lockar kunde borstas ur)..... I sig skulle detta inte vara ett problem eftersom jag gillar lockar, men i och med att lockar beror på assymmetrier i hårstråets form så fick jag för mig att  vinägern hade slitit på mitt hår. Annars så var nog tvättresultatet bra fast det krävde lite mera jobb än med schampoo+balsam. Håret kändes strävare men såg bra ut.

No comments:

Post a Comment