Tuesday, March 25, 2014

Prickig tvål!

I samband med julens tvåltillverkning blev det en hel del tvålrester i olika färger då jag skar upp tvålarna. En del av dessa rester smälte jag om och en del rullade jag till små bollar (då resterna var färska) för senare bruk. Förra veckosslutet kom detta senare bruk, nämligen prickig tvål.



Jag parfymerade (den nya) tvålen med Gracefruits Cucumber-doftolja och valde att färga tvålen i två olika nyanser av grönt; en ljus mintgrön och en mörkare grön. Jag blandade sedan ihop de två färgerna slarvigt i skålen för att skapa en subtil marmorering då tvålen hälldes.

Att tillverka prickig tvål är ganska enkelt. Jag använde mig av en brödform som jag hällde ett lager tvål i åt gången i för att sedan "ploppa" dit en lämplig mängd bollar och sedan hälla på nästa lager o.s.v. I min form och med min storlek på bollarna blev det bara tre lager. Jag satte bollarna ganska tätt. Om man vill kan man också blanda bollarna i den nya tvålen direkt i skålen, men då blir t.ex. deras färgfördelning förstås mindre kontrollerad. Då tvålen är i formen så måste den genomgå gelfasen för att tvålbollarna ska fästa ordentligt i den nya tvålen. Jag satte min form i ugnen (utan värme) övertäckt med en handduk och gelfasen kom inom ca 45 minuter. Tvålen är färdig att skäras upp då den stått i ca ett dygn,  man måste vara lite försiktig så att bollarna inte lossnar. I mitt fall verkar de ha fäst sig mer och mer i den nya tvålen under lagringen.

Snart blir det nog mera prickig tvål för nu fick jag nya, gröna bollar och har dessutom kvar av mina gamla.

6 comments:

  1. Vilken vacker tvål! Tycker verkligen mycket om den gröna basfärgen. Jag har en massa tvålbollar som väntar på att bli använda. Jag har inte låtit tvålen gå igenom gelfasen och har inte haft problem med att bollarna inte skulle sitta fast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Joo... man samlar lätt på sig tvålrester om man tillverkar tvål regelbundet. För det mesta brukar jag bara smälta om dem, men det här var rolig omväxling. Jag har faktiskt inte gjort prickig tvål förut. Bra att veta att det också funkar utan gelfas! Jag tänkte att jag tog det säkra för det osäkra så här första gången.

      Delete
  2. Superfina tvålar! Nu fick jag längtan efter att göra tvål igen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Kanske du hinner på veckosslutet? :)

      Delete
  3. Verkligt fina! Mina tvålar börjar vara slut... och grönt skulle passa fint ihop med badrumsskåpen :)
    Anne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj tack! Du ska få mera tvål nästa gång vi ses! Senast den 18:e, då borde tvålen nog vara färdiglagrad!

      Delete