Tuesday, March 18, 2014

Dagkräm med kamomillhydrosol

Denna dagkräm är betydligt lättare än nattkrämen och drar snabbt in i huden och lämnar den inte glansig. Trots detta är den väldigt bra för torr hud eftersom den innehåller ordentligt med humektanter och oljor anpassade för torr hud. Det går givetvis bra att byta ut hydrosolen, aloe veran och oljorna i krämen mot andra motsvarande ingredienser för att anpassa krämen till din egen hudtyp. Krämen är ganska tunn och är egentligen lättast att använda om den är i en pumpflaska, men det går nog också att ha den i burk och använda fingrarna.

Krämen är tunnflytande, men nog tillräckligt tjock för att man ska kunna ha den i burk (även om jag rekommenderar pumpflaska).

Ingredienser: 

 

Vattenfas (76%)

37% Vatten (helst destillerat)
20% Kamomillhydrosol
15% Aloe Vera juice
2% Glycerin
2% Natriumlaktat


Oljefas (20%)

13% Flytande olja (Jag använde 5% olivskvalan och 8% nattljusolja)
2% Cetyl alkohol
5% Emulgerande vax


Nedkyld fas (4%)

2% B5-vitamin (panthenol)
0,5-2% Konserveringsmedel (Själv använde jag 1% Geogard Ultra som blandades i vattenfasen)
1% E-vitamin
(0-1% Eterisk olja)

 

Annat som behövs:

Två eller tre skålar
Våg
Skedar att mäta upp ingredienserna med
Två termometrar (en räcker men det är smidigare med två).
Stavmixer
Flaskor eller burkar till krämen

Gör så här:

(Om detta är den första emulsionen du tillverkar så kan det löna sig att läsa detta inlägg där jag skriver allmänt om ämnet först)

1. Desinficera dina skålar, burkar och andra tillbehör, lägg dem på en ren yta. I detta inlägg går jag närmare in på olika metoder för desinfektion av kärl.
2. Mät upp vattenfasen och oljefasen i två separata skålar. Använd en våg med minst ett grams noggrannhet.
3. Värm båda faserna över vattenbad tills de når en temperatur på 70 grader celsius. Håll dem vid denna temperatur i minst tjugo minuter.
4. Häll ner de båda upphettade faserna i en tom skål och blanda med stavmixer i ca 5 minuter. Jag brukar göra så, men man kan också välja att hälla ner oljefasen i vattenfasen (och blanda med stavmixer...).
5. Fortsätt att röra om med stavmixern tills krämen når en temperatur på ca 45 grader. Du behöver inte blanda hela tiden, men alltid nu och då.
6. Tillsätt den nedkylda fasens ingredienser och blanda. Det är viktigt att kontrollera hur konserveringsmedlet man använder ska tillsättas (och i hur stor mängd) eftersom det varierar. Jag använde Geograd Ultra vilket tål höga temperaturer och ska blandas i vattenfasen.
7. Låt krämen svalna till rumstemperatur och häll över den i flaskor eller burkar. Klart!


2 comments:

  1. Vilka härliga krämer! Tyvärr så är det ingen idé att jag gör krämer, för jag använder inte sådana. Ja eller bara när det är - 20 C och huden blir torr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack :) Jag tror själv också att huden mår som bäst om man bara använder det som känns nödvändigt, om huden inte känns torr så behöver den inte heller smörjas in. Jag tror bara att man rubbar balansen om man använder onödiga produkter. Själv brukar jag tvätta huden med olja dagligen och smörjer in bara när den känns torr vilket i mitt fall kanske är två gånger i veckan nu på vintern.

      Delete