Wednesday, January 1, 2014

Julens tvålar+inpackning av tvål med plastfolie

Jag har pysslat en hel del före julen, men juletider är besvärliga så till vida att man inte kan skriva om sina pyssel. Men nu är julen slut så nu tycker jag att jag kan visa upp lite av vad jag har gjort. Först ut är tvålarna.


Från vänster: kaffe/kökstvål, rosentvål, polkagristvål, vanilj-lavendel-patchouli-kaneltvål, mintchokladtvål och aloe vera tvål med eterisk lavendelolja.

Som man ser på bilden så har jag börjat packa in mina tvålar på ett nytt sätt, nämligen med vanlig plastfolie som jag krymper med hjälp av en "embossing gun" (kan köpas i bra pysselbutiker, min är från Sinelli). Det jag tycker om med tekniken är att man kan se tvålen då den är förpackad men den är ändå skyddad från smuts och annat otrevligt i omgivningen. Det är också en enkel och i längden billig förpackningsmetod som ser ganska proffsig ut.  Här följer lite instruktioner för hur man packar in tvålar i plastfolie.

Inpackning av tvål med plastfolie

Detta behövs:
Färdiglagrad tvål...
Vanlig plastfolie
Sax
Embossing gun eller annan värmekälla utan låga (måste bli ganska varm)
Etiketter (en eller två stycken per tvål)

Gör så här:
1. Klipp en lämplig bit plastfolie för att packa in tvålen.
2. Bestäm vilken sida av tvålen du vill att ska vara ovansidan och alltså helt slät. Packa sedan in tvålen som du skulle med vanligt omslagspapper (utan tejp förstås :P). Undre sidan ska vara helt täckt av plastfolie men så slät som möjligt och all överflödig plastfolie ska klippas bort för att få en fin yta. Men helt på riktigt så är det inte supernoga, det blir för det mesta fint fast man inte är perfektionist (och dessutom kommer det ju ofta en etikett med ingredienserna på undre sidan av tvålen).
3. Värm först tvålens undre sida så att plastfoliens kanter smälter ihop, du kan platta till dem lite extra med fingrarna efter att du värmt dem. När den är slät kan du gå över till kanterna på tvålen och till sist ovansidan. Håll inte värmekällan stilla för länge för då kan plastfolien spricka alternativt tvålen smälta (främst om det är melt-and-pour tvålar).
ungefär så här brukar undre sidan bli, sedan på med etikett bara :)

4. Klistra på etiketter.
5.  Klart!

Även tvålar med annorlunda former går fint att packa in med denna metod
En badbomb ("snöboll")  inpackad med samma metod


No comments:

Post a Comment