Thursday, January 2, 2014

Babyfilt

Jag sydde också ihop en babyfilt till julen. Inspirationen kom från detta blogginlägg. Precis som bloggaren ifråga upptäckte, så märkte även jag att en sådan här filt tar mera tid att göra en vad man kanske först skulle tro (och jag kan även meddela att fleece inte är det enklaste materialet att sy i :P), men det var jätteroligt att göra djuren och jag lärde känna symaskinen mycket bättre.

 
Jag ber om ursäkt för det dåliga ljuset på bilderna+de dåliga bilderna i allmänhet (ny kamera dock ;))
 Egentligen hade jag tänkt göra en bondgård komplett med staket, lada o.s.v. men det fick bli en lite förenklad idé eftersom jag fick lite tidsbrist och dessutom också ville ha något helt slätt område på filten. Jag tänkte också att jag kunde ha fyllt de olika djuren med olika material (t.ex. bomull, okokt ris....) för att göra filten mera spännande, men kom fram till att det inte skulle vara så bekvämt för bebisen att kräla på samt att det skulle göra filten svår att tvätta. Jag hade också tänkt ha kantband i "silke" runt filten, men det visade sig vara ganska omöjligt i och med att filten blev så tjock och svår att sy igenom. Kort sagt blev det inte riktigt som jag hade tänkt, men jag är nog ändå riktigt nöjd.









Ovansidan av filten är gjord av två fleecefiltar (fås billigt i t.ex. Anttila), baksidan är gjord av en filt i mjuk frotté(?) och applicationerna är gjorda av små tygbitar i olika färg och strukturer. Restbitar passar jättebra till ett sådant här projekt.



Äppelträdets krona är i fleecetyg,  äpplena är nåltovade av röd ull och säkrade per maskin och stammen är av bomullstyg med mörkare sömmar för att ge textur. Kossan består av ett kopälsimiterande tyg och ljusrött bomullstyg. Jag har sytt konturer och klövar åt den för hand i svart garn. Tyvärr verkar kossans högra bakben ha stretchat lite väl mycket då jag sydde fast det :(.

Fåret och lammet är gjorda av vit fleece och ull-imitation. Deras ansikten och klövar är sydda med svart garn. Sjön är gjord så att jag sydde fast ett lager tunt "nättyg" i en "sjöformad" bit ljusblå fleece. Jag gjorde små veck i nättyget medan jag sydde fast det så att det bildades en "bubbla" av extra tyg på sjön som jag sedan sydde ner horisontellt så att den bildade "vågor" (svårt att förklara). Nu är det ju i och för sig så att det inte brukar finnas så mycket vågor i sjöar, men det blåser på filten, okej? ;) "Vassen" är gjord av grön fleece.

 Ponnyna är gjorda i brun mocka med man av ett pälsimitationstyg och hovar i svart bomullstyg. Ansiktena är sydda med svart garn.

Molnen är gjorda av vit fleece och solen av gul. Solen har strålar i sicksack söm som dock knappt alls syns på bilden... Att en sådan filt :P

No comments:

Post a Comment