Tuesday, December 17, 2013

Lut är nog frätande trots allt... ;)

"A paste of lye and water can burn through an aluminum pan.
A solution of lye and water will dissolve a wooden spoon."
(Citat från Fight Club)

När man läser instruktioner för för man gör tvål på nätet eller i böcker så börjar de ofta med varningar om att lut är frätande och hur viktigt det är med skyddsutrustning när man tillverkar tvål. Visst är det viktigt att vara försiktig med lutet, men ju mer jag har tillverkat tvål desto mer har jag faktiskt mist min respekt för lutet. Visst har jag fått rå tvålmassa på mig någongång, men det har faktiskt inte gjort speciellt ont. Det har svidit lite, men när jag har sköljt bort det och neutraliserat det med vinäger så har det bara återstått en liten ljusröd fläck på huden för en stund som sedan har den också försvinnit. Mycket värre smärta har jag upplevt till exempel då jag lagat mat och bränt mig på en kastrull eller på kokande vatten (och ändå förekommer det inte speciellt mycket varningar och säkerhetsföreskrifter i kokböcker och recept). Men jaa... med tanke på hur stekspaden jag har använt till att röra om i lutlösningen till mina senaste tvålsatser så måste väl lut vara ganska frätande trots allt... ;)



No comments:

Post a Comment