Tuesday, October 29, 2013

Olivolja som perfekt "In-Shower Body Lotion"

Idén

Ett känt hygien/kroppsvårdsmärke lanserade för en tid sedan en body lotion som skulle användas i duschen. Jag måste erkänna att jag blev ganska intresserad, jag slarvar nämligen ofta med att smörja in mig efter att jag duschat och min hud svarar direkt, speciellt på vintern, med att bli torr. Att smörja in sig i duschen skulle vara det perfekta för mig för det är ofta först efter duschen som jag blir lat, i duschen orkar jag fast med vad. När jag tittade på ingredienslistan till produkten i fråga försvann dock en hel del av min iver... Jag går inte närmare in på det nu, för vad jag ville med detta intro var egentligen bara att förklara varifrån min "snilleblixt" kom.

Den hemmagjorda versionen

Jag brukar ofta smörja in  mig med någon olja (kokosolja favoriten eftersom den är någotlunda fast form i rumstemperatur samt doftar gott) och tycker att det ger bra resultat, men man blir ju, inte helt oväntat, oljig av det (ibland också i håret....) och det är en ganska kladdig procedur. Jag har dock inte tidigare kommit på att oljor går alldeles utmärkt att använda i duschen, trycket från vattnet tar bort överflödig olja, men lämnar absolut kvar ett lämpligt lager. Efter duschen är huden mjuk och skön, men inte oljig, perfekt! Hittills har jag bara testat det med olivolja, men andra oljor borde funka helt lika bra. Om man inte har problem med acne eller liknande så kan man t.o.m. använda samma olja i ansiktet.


Olivolja går att använda till det mesta... Bild lånad från halsa.se (kameran sönder, därav bloggtorkan...)

Så här har jag gjort (antagligen är instruktioner lite överflödiga, menmen...):

1. Ta med en burk med passligt mycket olja för hela kroppen (kanske 2-3 msk olivolja) in i duschen. Sätt fast håret för att undvika att få olja i det. Tvätta kroppen som vanligt.
2. Smörj in kroppen med olja.
3. Tvätta håret som vanligt.
4. Klart!

Jag förstår inte hur jag inte har kommit på det här tidigare.... Nu underlättar det min vardag och är verkligen praktiskt!





7 comments:

  1. Vet du, sen jag nångång för längesen läste när du skrev nåt om oljor har jag faktiskt inte använt annat än olivolja som fuktighetskräm i ansiktet. Det tar någon minut för att det ska sugas in ordentligt, men efter det funkar det hur bra som helst! Känns på något sätt dessutom som om ansiktet skulle vara mindre flottigt mot slutet av dagen än när jag använder "vanliga" krämer. Billigt och bra. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo alltså egentligen behöver man ju inga andra skönhetsprodukter än någon vegetabilisk olja (kanske något att tvätta håret med också är bra :P). Man både tvättar+smörjer in sig med olja (+vatten), super. Och olivolja är nog faktiskt en jättebra olja. Det är ju lite kladdigare än "vanlig" hudkräm, men som du säger så sugs det nog ändå in ganska snabbt om man inte använder massor. Jag e frälst :P
      Om du vill testa något coolt så kan du blanda t.ex. olivolja med ricinolja (ca 20-50% ricinolja) och massera ansiktet(som gärna får vara uppvärmt av bastu, ångbad eller en varm dusch) med det i några minuter. Ricinolja fungerar djuprengörande för huden. Jag tycker att det är väldigt effektivt, efter en stund känner man små "korn" under fingrarna och när man tittar närmare på dem så ser man att det är ens pormaskar :D Lite äckligt, men väldigt fascinerande ;) Dock är en sådan rengöring ganska påfrestande för huden (ricinolja är uttorkande) så man ska inte göra det för ofta, kanske 2-4ggr/mån.

      Delete
    2. Just det ja. Jag har ju hört om det där med ricinolja (kanske av dig?). Var får man tag på sånt?

      Delete
    3. Sku inte undra om det är av mig ;) Ricinolja hittar man lättast på apotek där det säljs som laxeringsmedel eller sen på någon nätbutik med ingredienser för hemmagjord kosmetika, t.ex. saippuapaja.fi. I apoteket är den rejält överprissatt (typ 5€ för 100ml, jämfört med ca 1-2€ online), men om man inte behöver något annat än den så lönar den sig säkert ändå att köpa där. I Wales finns den säkert på motsvarande ställen. På engelska heter ricinolja castor oil.

      Delete
    4. Ja, det är alltså Erica H här, inte den där walestönten. ;D Men tack! Ska kolla upp det!

      Delete
    5. Vet du, jag tänkte faktiskt först att det var du, men sen kom jag på att du tenderar att gå under namnet Banankokaren på nätet och tänkte att det måste vara erIca... :P
      (annars så kan det hända att jag lite av ricinoljan effekt hos mig beror på att jag vill tro så mycket på den, Corinna var inte så imponerad när hon testade :P)

      Delete
    6. Om du kollar på länken i mitt namn ser du att den länkar till min blogg. ;) Vad jag skriver under beror helt på vad den här googlegrejen föreslår först när jag skriver en kommentar. Ibland finns Banankokaren med i listan och ibland är det Erica. :'D

      Delete