Sunday, September 29, 2013

Doftoljerecensioner #1: Citrusdofter

Då jag har handlat doftoljor via nätet har jag ofta försökt googla lite om de dofter jag varit intresserad av för att få veta vad andra har tyckt om dem, men jag har hittat väldigt lite sådana recensioner. Jag tänkte att jag själv därför skulle inleda en serie av inlägg med recensioner av de doftoljor jag testat här på bloggen. Först ut är citrusdofterna.

Saippuapajas "Sitrus"
(Citrus)

Beskrivning: Raikas sitrustuoksu. (Frisk citrusdoft)
Min åsikt om doften: Jag tyckte inte om den. Den luktade enligt mig "städmedel".
Beteende i kallrörd tvål: Inte testat.
Missfärgning: Nej.
Betyg (1-5): 1 (Jag har inte upptäckt några direkta brister med doftoljan, men jag gillar helt enkelt inte doften)

Saippuapajas "Mausteinen Appelsiini"
(Kryddig apelsin)

Beskrivning: Lämmin ja hieman makeahko appelsiinin tuoksu terästettynä kanelilla, neilikalla ja tähtianiksella.
(En varm och något söt apelsin doft kryddad med kanel, nejlika och stjärnanis)
Min åsikt om doften: Beskrivningen på hemsidan är riktigt bra. Speciellt nejlikan kommer fram starkt. Doften är söt, men inte sliskig. Luktar "äkta". Doften känns ganska julig.
Beteende i kallrörd tvål: Inte testat.
Missfärgning: Jag har inte upptäckt några problem med detta.
Betyg (1-5): 4

The Soap Kitchens "Zest Fragrance"
(Citrusskalsdoft)
Beskrivning: -
Min åsikt om doften: En ganska söt och "varm" doft där apelsinen dominerar. Man känner också lite lime i doften. Citron känner jag inte mycket av. Trots att doften är söt känns den ganska realistisk och är inte sliskig. Jag hade egentligen hoppats på att doften skulle ha varit mera "citronig" och fräsch, men tyckte ändå bra om den fast den var annorlunda än vad jag hade förväntat mig.
Beteende i kallrörd tvål: Inte testat. I varmrörd tvål, inga problem.
Missfärgning: Inga sådana problem.
Betyg: 3
Denna doft säljs inte längre hos The Soap Kitchen.

The Soap Kitchens "Lemon Fragrance"
(Citrondoft)
Beskrivning: -  (doften ingick i ett melt-and-pour kit och jag kan inte hitta den bland doftoljorna)
Min åsikt om doften: Tyvärr en ganska konstgjord om än fräsch doft. Inte lika illa som Saippuapajas sitrus, men även här får jag rengöringsmedelsvibbar... Jag använde lite av denna doft i en sats tvål med eterisk citronolja och den stödde upp citronoljan ganska bra då jag inte satt i så mycket.
Beteende i kallrörd tvål: Endast testat i varmrörd tvål, där inga problem.
Missfärgning: Nej.
Betyg: 2

Saippuapajas "Zest"
(Citrusskal)
Beskrivning: Raikas mutta kuitenkin pehmeätuoksuinen sitrushedelmäinen tuoksuöljy. (En fräsch men ändå mjuk doft av citrusfrukter.)
Min åsikt om doften: Måste vara samma doft som The Soap Kitchens "Zest Fragrance", de doftar exakt lika. (dock är doften billigare på Saippuapaja) "En ganska söt och "varm" doft där apelsinen dominerar. Man känner också lite lime i doften. Citron känner jag inte mycket av. Trots att doften är söt känns den ganska realistisk och är inte sliskig. Jag hade egentligen hoppats på att doften skulle ha varit mera "citronig" och fräsch, men tyckte ändå bra om den fast den var annorlunda än vad jag hade förväntat mig."
Beteende i kallrörd tvål: Inte testat. I varmrörd tvål, inga problem.
Missfärgning: Inga sådana problem.
Betyg: 3

No comments:

Post a Comment