Tuesday, October 29, 2013

Dörrkrans med lönnlövsrosor

Under de senaste veckorna slutförde jag också en dörrkrans med "rosor" gjorda av lönnlöv. Det var ett annat projekt som tog längre tid att laga än vad jag hade tänkt. Men ännu hinner den väl vara uppe i någon vecka före det kommer snö och det inte längre är socialt acceptabelt med en höstkrans :P Sen hoppas jag bara att den inte smulas sönder totalt till nästa höst.
 Från början hade jag bara tänkt göra några få rosor och täcka resten av kransen med hela lönnlöv och annat höstigt, men jag blev så ivrig med rosvikandet att hela kransen plötsligt var täckt. Nu är det helt enkelt en "ros"krans i höstfärger. Men det funkar ju också.


Så här gjorde jag:

1. Samlade löv för rosorna, det behövs MYCKET löv, kanske 5-10 löv per ros beroende på lövens och rosarnas storlekar. I början var jag väldigt noga med att välja ut de allra vackraste löven, men kom efter några rosor fram till att det inte är så noga. Det viktigaste är att löven är färska och lätta att vika utan att de smulas sönder och att de inte har någon sjukdom. Gällande färg så passar enfärgade löv bäst att göra rosor av.

2. Sedan vek jag rosorna. T.ex. här är instruktioner för hur man gör det. Jag använde floral tape istället för sytråd+ståltråd till att fästa bladen. Jag lindade också bladen tätare än i instruktionerna, men idén är den samma. De första rosorna var lite krångliga att göra, men efter några rosor så gick det undan och jag märkte att det blev bra fast man inte var så petig. Jag varierade storleken och tätheten på rosorna. När jag var klar med dem fäste jag med floral tape och klippte av stjälkarna.

3. Sedan limmade jag fast rosorna på en kransstomme (min var gjord av vikta trägrenar) med hjälp av Karlssons klister. Först försökte jag binda fast dem med ståltråd, men det visade sig vara mycket lättare att limma dem.

4. Till sist limmade jag också fast några hela (små) lönnlöv vid utkanten av kransen. De syns dock inte så bra på bilden, jag hade kanske kunnat limma lite flera sådana.




No comments:

Post a Comment