Monday, September 9, 2013

Badbombcupcakes!

Mitt senaste pyssel var cupcakebadbomber. De är lätta (och jätteroliga) att göra och passar bra som pyssel också för barn. Ingredienserna för frostingen kan dock vara lite besvärliga att hitta, jag hittade inte vinstenen i Finland utan måste beställa den från Storbrittanien. Så här blev mina cupcakes:

Vaniljcupcakes parfymerade med Gracefruits underbara "Madagascar" doftolja. Glittret hade jag kunnat skippa...
Recept på badbombcupcakes (ca 6 stycken)

"Degens" ingredienser:
3 dl matsoda
1,5 dl citronsyra
0,5 dl majsstärkelse
2 msk sheasmör
trollhasselextrakt/vatten i sprutflaska
doftolja/eterisk olja enligt smak
pigment/annan kosmetisk färg

"Frostingens" ingredienser:
3 dl florsocker
3 msk kokat vatten
2 msk torkad äggvita/"marängpulver" (meringue powder)*
1/4 tsk vinsten (cream of tartar)*
(1 msk DSLS eller SLS i puderform för extra bubblor)
(doftolja/eterisk olja)
(färg)
*antagligen lättast att hitta i baktillbehörsbutiker på nätet

Annat som behövs:
1 skål
6 muffinsformar i silikon (OBS! Doftolja fastnar gärna i formarna så det kan hända att man inte mera vill baka med dem efter detta)
elvisp
spritspåse

Gör så här:
1. Blanda ihop degens ingredienser enligt dessa instruktioner. Spraya på trollhasselextrakt/vatten tills degen går att forma.
2. Fyll silikonformarna tätt. Försök forma en liten kulle högst upp som på en riktig muffins. Låt torka i ca 12 timmar/över natten.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna för frostingen (florsocker, torkad äggvita, vinsten, DSLS/SLS och torra pigment). Försök att inte damma och använd gärna andningsskydd om du lägger i DSLS/SLS.
4. Tillsätt vattnet och rör om med t.ex. en gaffel tills det inte längre dammar. Tillsätt eventuell eterisk olja/doftolja (tänk på att vissa dofter kan färga frostningen brun... Jag valde att bara sätta doftolja i själva muffinsen eftersom jag visste att min doftolja färgar av sig) och flytande färg. Sedan kan du vispa upp frostningen med elvisp. Det blir en tjock och lättspritsad frosting.
5. Spritsa frostingen på muffinsarna och lägg på eventuella prydnader. T.ex. små tvålbitar, kosmetiskt glitter och vanligt sockerströssel går bra.
6. Låt torka 1-2 dygn. Klara att packas in och ge bort eller för att använda alldeles själv ;)

No comments:

Post a Comment