Friday, September 13, 2013

Tips på tvålformar

Här kommer ett hett tips till andra tvåltillverkare i Finland. Jag har länge sökt efter en lämplig bastvålform för kallrörd tvål (hittills har jag använt mig av bl.a. mjölkburkar), men det har varit förvånansvärt svårt. De formar som är gjorda specifikt för tvåltillverkning tycker jag att är lite väl dyra med tanke på hur lätt och billigt det (i princip) skulle vara att göra en sådan själv.
På veckosslutet var jag till Prisma med M och hittade  just en sådan form som jag har sökt efter så länge. En brödform i silikon. Det enda minuset med denna form var att dens kanter blir lite bredare uppåt, men vinkeln var mindre än på många andra silikonbrödformar jag sett (och detta kan man ju lätt rätta till då man skär upp tvålen).
Överhuvudtaget var Prismas utbud av silikonformar väldigt bra sett ur ett tvåltillverkarperspektiv. Det fanns t.o.m. formar för individuella tvålar med fina former i lämpliga tvålstorlekar, som denna rosform. Att till Prisma bara... Charmen med silikonformar är att de tål värme bra (man borde t.o.m. kunna göra varmrörd tvål i dem) och att de inte behöver "fodras" (hjälp mig att hitta ett bättre verb ;)) med bakplåtspapper.

No comments:

Post a Comment