Sunday, July 28, 2013

Honung som ansiktsmask

Förresten var vi på loppis i Hangö också, det var en granne som höll gårdsloppis. Riktigt trevligt. Vi hittade en retroinspirerad Kellogg's Frosties burk i plåt som jag tänkte att jag måste visa upp här. Vi har sett liknande överst vid flinghyllorna i Citymarket men de är tydligen bara dekoration och inte till salu... Bittert. Nå, hela 2 euro måste vi punga ut för den här :P Min modiga syster hittade också en kruka (enorm, skulle säkert kosta närmare 50 euro t.o.m. på Ikea) som hon tyckte om och som hon bad mig köpa, men bara om den kostade mindre än 20 euro. Nå, för 3 euro var den hennes ;)

Att en sådan...
Till saken ;)

Men det var ju inte det jag skulle skriva om :P
Jag sitter just nu med en ansiktsmask som jag använt jätteofta de senaste veckorna i och med att min hud har varit lite bråkigare än vanligt. Receptet är enkelt: Honung.
"Honung är rengörande, fuktighetsbevarande, återfuktande, mjukgörande och antibakteriellt. Den innehåller en massa bra mineraler, vitaminer och enzymer." (Källa: hud.n.nu). Honung fuktar, när och rengör alltså huden då man använder den som mask. Det är bra både för torr hud och hud med orenheter.

Val av honung

Typen av honung har en viss relevans. Den bästa typen av honung för huden lär vara s.k. råhonung som inte alls är behandlad och som innehåller små korn. På hud.n.nu ges det förenklade rådet att ju mörkare honung, desto bättre. Vidare skriver de att "honung tappar många av sina bra egenskaper (framförallt är det de bakteriehämmande enzymerna som förstörs) om den hettas upp för mycket (över 40 grader). EU-honung får endast hettas upp lite grann (för pastörisering) och därmed är den bättre än icke EU-honung som får hettas upp mycket mer.".

Gör så här

Honung går bra att breda på som den är på huden, men det är lättare om man först blandar i lite vatten för att konsistensen ska bli mera lätthanterbar. Idag då jag har bränt mina kinder lite i solen(lär jag mig aldrig..?) blandade jag i aloe vera juice istället. Sedan kan man också tillsätta någon eterisk olja om man vill, mina favoriter är lavendel (lugnande, inflammationshämmande) och tea tree (antibakteriell). Sedan är det bara att låta masken verka, ca en halv timme är bra, men man kan gärna låta den verka längre. Om man vill kan man ha på masken över natten, men det blir väldigt kladdigt då honungen inte stelnar... Ett tips jag har hört är att lägga en handduk på dynan och hushållspapper ovanpå masken i ansiktet. Jag har dock inte testat ännu, kanske just före man ska byta lakan isåfall :P

3 comments:

  1. Jag har aldrig tänkt på honung som en ansiktsmask, men jag testade faktiskt den här för ett par dagar sen när jag läste ditt inlägg. Det kändes rätt så bra, men det var en ryyyysligt kladdig upplevelse. :D

    ReplyDelete
  2. Alltså jo, det är ju nog det. Håret brukar lyckas klibba fast i ansiktet... Kanske hushållspapperssystemet borde testas :P Alternativt dusch efteråt ;)
    För övrigt glömde jag att ge tvålarna åt Jim på jobbet :( Men du får dem snart!!! Köp ingen tvål ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hähä. Ingen panik ännu. Har ännu kvar lite av senaste tvålen jag fick. ;)

      Delete