Sunday, July 28, 2013

Alternativa sätt att tvätta håret på #2: Ägg

Hälsningar från ett soligt Hangö!
Jag hade tre dagar ledigt från jobbet och den finländska sommaren visade upp sin allra bästa sida. Jag firade mommos 89-års dag, simmade, solade, såg på Sea Horse Weeks ridtävlingar och så vidare. Ett perfekt veckosslut!
På lördagen bestämnde jag mig för att testa på att tvätta håret på något nytt spännande sätt ;) Min syster rekommenderade ägg. Det är en gammal metod som tydligen ska ge fin volym, men om man gör det för ofta så kan håret bli strävt (?) av proteinet i äggvitan.


 Så här gjorde jag:

1. Jag knäckte ett ägg och masserade in det vid hårbottnet utan att väta håret. Det var lite kladdigt, kanske skulle det vara lättare att hälla ägget i t.ex. en gammal schampooflaska först. Jag använde ett ägg eftersom jag har ganska kort och tunt hår, men min syster som har långt och tjockt hår brukar använda två. Vissa vispar ägget före applicering. Man kan också bara använda äggulan som är den tvättande delen av ägget (kanske man kan använda denna metod oftare då, utan att behöva oroa sig för strävt hår..?).
2. Sedan lät jag ägget verka i ca en halvtimme. Jag satte en plastpåse över huvudet för att undvika kladd.
3. Jag sköljde bort ägget med kallt/ljummet vatten för att äggvitan inte skulle stelna. Jag masserade hårbottnet medan jag sköljde.
4. När håret var ordentligt genomsköljt så blandade jag ungefär en del äppelcidervinäger med fyra delar kallt vatten som jag sköljde över håret. Detta lämnade jag i. Man kan även använda något annat syrligt än vinäger, t.ex. citronsaft (det bleker dock håret).
5. Klart! Balsam behövs egentligen inte.

Resultat:
Det var defintivt en lite besvärligare (kladdigare och mera tidskrävande) process att tvätta håret med ägg en med vanligt schampoo, men så här med min begränsade erfarenhet så tycker jag att metoden fungerade bra. Håret blev rent, mjukt, glansigt, kanske lite mera volymiöst än vanligt och behövde inget balsam.

Nästa metod jag ska testa på är balsammetoden! Jag återkommer ;)

No comments:

Post a Comment