Wednesday, July 10, 2013

Cupcake-rosor

För några dagar sedan beställde jag Wiltons "Cupcake Decorating Set" från en nätbutik och igår kom paketet. Orsaken till att jag gjorde beställningen var egentligen att jag behövde torkad äggvita (till... kan ni tänka er, ett nytt kosmetikaprojekt ;)) och det visade sig vara mycket svårt att hitta i Finland, men på denna nätbutik fanns det!  Och sen kändes det så onödigt att betala porto för bara en enda produkt så jag måste titta igenom resten av sortimentet också......... ;) Hur som helst så var jag väldigt ivrig att testa de olika spritsmunstyckena som cupcake-setet innehöll :D

Idag testade jag därför två nya spritsningstekniker. Frostingen jag använde (Renshaw Snip&Swirl Indulgent Vanilla Flavour Icing) kom också från nätbutiken eftersom jag ville testa att för en gångs skull få spritsa med en tillräckligt fast frosting. Jag brukar nämligen inte vilja sätta tillräckligt mycket pudersocker för att få till stånd en ordentlig konsistens. Nu bestod ju den här frostingen antagligen mest av massor av socker, massor av smör och sen massor av essens, men jag kollade inte på ingredienslistan och det man inte vet har man inget ont av!! Bra att spritsa var den åtminstone. Och i måttliga mängder smakade den gott.

Här är resultatet:

*dåligt ljus... får alltid för mig att det ska fotas då solen har gått ner :P*

Till rosorna använde jag detta munstycke som alltså inte hörde till Wiltons cupcakedekorationsset utan bara annars råkade hitta hem till mig på samma gång. Det var faktiskt förvånansvärt lätt att fixa dem fastän jag skulle ha behövt träna lite till för att få till stånd "perfekta" rosor. (M var söt och sa att naturliga rosor inte heller är perfekta.... ;)) Jag använde mig av dessa instruktioner då jag lärde mig tekniken.


Till rosbuketterna (tydligen ska de föreställa rosbuketter.... det fattade inte jag först, men jag tyckte ändå att de var söta) använda jag mig av Wiltons munstycke nr 22 som ingick i cupcake-setet. De är väldigt lätta att göra, det viktigaste är antagligen att försöka se till att man avslutar alla "rosor" på samma ställe. Fast jag tycker inte att det ser ut som  rosor ;) Här är en riktigt bra tutorial som också beskriver lite andra frostingtekniker.



Receptet jag använde till muffinsbottnet var för övrigt Leilas grundrecept för muffins, fast jag lämnade bort citronskalet denna gång. Före jag satte på frostingen sprutade jag in lite jordgubbssylt i mitten av muffinsen med hjälp av Wiltons "Bismarck 230"-munstycke som också ingick i paketet. Det blev väldigt sött men riktigt gott ändå :)

No comments:

Post a Comment