Sunday, August 11, 2013

The Soap Kitchen recension

The Soap Kitchen är en webbutik i Storbrittannien med ett väldigt bra utbud av kosmetikaingredienser. Jag gjorde en beställning där för en tid sedan och tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av sidan.


Utbud: Av de europeiska webbutiker jag har bekantat mig med har den här bland de bästa utbuden. De säljer diverse olika fetter, oljor, doftoljor, pigment, tvålformar m.m.. Utbudet kan nästan jämföras med amerikanska Brambleberrys. Speciellt gillade jag deras utbud av tvålformar till skäliga priser. Många av ingredienserna går dock endast att få i ganska stora mängder. Det finns också tillbehör för att tillverka egna ljus på hemsidan. Betyg: 4,5/5

Prissättning: Många av oljorna och fetterna är billigare här än i finska webbutiker. Lutet är också billigt. Även tvålformarna är relativt billiga. Det mest prisvärda i webbutiken är antagligen deras temapaket (kits, project packs, activity och starter packs). Doftoljorna är däremot inte alls speciellt billiga. Portot till Finland är 25 pund (med skatt), vilket ju är mycket, men det blir högre än det först då paketet blir mycket tugnt (jag kan inte säga exakta siffror, men mitt paket vägde nog säkert 15 kilo och portot var 25 pund) så om man ska beställa mycket så kan det nog ändå bli billigare än att köpa från Finland. Viktigt att tänka på då man handlar på sidan är att skatten kommer till först vid kassan. De flesta av produkterna verkar ha 20% VAT(=Moms/ALV). 3/5

Produkternas kvalitet: Jag upplevde att kvaliteten på produkterna varierade en hel del. Vissa av doftoljorna doftade väldigt konstgjort, medan andra var riktigt bra. De flesta av tvålformarna var gjorda av ganska hård plast som inte var speciellt böjlig, så det var ganska svårt att få ut tvålen från dem... Jag blev också besviken på denna (Orange Slice Mould) tvålform som var svår att använda i och med att tvålen lätt rann över kanterna då formen var sned (vet inte om det bara var min tvål som råkade vara det...)! Själva formen såg också ganska hemmagjord ut (torkade apelsinskivor intryckta i silikonmassa) och tvålarna blev därefter...  Alla oljor och fetter var däremot lika bra som var som helst annars, de kom i plastpåsar vilket kändes riktigt ändamålsenligt. Den färdiga tvålmassan var bra. 3/5

Leverans: Jag gjorde min beställning den 10.7, den skíckades iväg den 16.7 och den 22.7 var den hos mig. Det tog alltså 12 dagar att få paketet, vilket jag nog tycker att är ganska mycket. Det anges dock på hemsidan att man kan e-maila dem om man måste få produkterna snabbt och då kan de skicka iväg paketet lite fortare. De använder sig av UPS för sina försändelser utanför Storbrittannien. UPS ringde mig på morgonen den 22:a och frågade om jag kommer att vara hemma på kvällen och om det passar att de hämtar paketet då. Jag vet inte om de alltid gör så, men t.ex. Fedex ringer ofta först då de är framme och levererar dessutom ofta paket under ganska obekväma tider (ofta på morgonen). 2,5/5

Totalt: 13/20
  
Sammanfattningsvis...
The Soap Kitchens urval av produkter kan vara väldigt lockande. Själv behövde jag Cream of tartar (vinsten) och kunde inte hitta det till ett lika bra pris på någon annan europeisk webbutik och inte alls i Finland. Sen hitta jag förstås också en massa annat på sidan som jag "behövde" och passade på samma gång på att köpa lite basfetter och oljor för min tvåltillverkning.
Även om priserna verkar billiga vid första anblicken så är det viktigt att komma ihåg att summan snabbt stiger då portot och skatten kommer till. Man kan nog spara en del om man köper en större mängd produkter, men om man inte köper mycket så blir portot nog lätt en väldigt stor andel av totalsumman.
På det stora hela var produkternas kvalitet bra och även om det tog ganska länge att få mitt paket så är det mycket möjligt att jag använder mig av The Soap Kitchen igen för större tvåltillbehörsbeställningar.

Tips! Jag rekommenderar verkligen deras färdiga paket med olika teman eftersom de är så prisvärda. Speciellt rekommenderar jag deras Natural Soap-project pack. Det innehåller 500g lut, 500g kokosolja, 500g palmolja, 1 liter pomace olivolja samt 10 ml E-vitamin/Grapekärnsextrakt (antioxidant). Allt det här för bara £11.28 (med skatt), alltså ca 13€. Det skulle bli väldigt mycket dyrare att köpa ingredienserna separat. Det finns också en starter pack för kallrörd tvål. Det kostar ca 60 pund, men där ingår en stor tvålform i trä (de är dyra) och större mängder oljor och fetter samt pigment och eteriska oljor. Om man vill införskaffa en träform så är det paketet säkert en bra idé.

2 comments:

  1. Fin recension. Tror många kan ha nytta av denna ifall de söker en bra kosmetika leverantör! 10/10 :)

    /M

    ReplyDelete