Saturday, August 31, 2013

Haklapp med slips

Jag såg en så trevlig tutorial för en haklapp prydd med slips för en tid sedan och var förstås tvungen att testa på att sy en sådan. Jag har egentligen inte sytt alls sedan högstadiet, men tog vara på en begagnad symaskin på hösten och har sett framemot att sätta fart på den. Det här var ett perfekt projekt för en nybörjare som jag eftersom haklappen gick snabbt och lätt att sy (om man bortser från allt bråk med maskinen....) med hjälp av utmärkta instruktioner och mönster. Vissa av sömmarna, speciellt sicsacen runt slipsen, blev ganska ojämna p.g.a. min ovanhet med maskinen, men M tröstade med att det bara ser passligt barnsligt ut :P

Här finns instruktionerna

Jag använde mig av bomullstyg som framsida och ett gammalt duschdraperi som baksida. Jag hade egentligen tänkt sätta ett lager frotté som mellanstycke, men bedömde att den nog skulle bli lite väl tjock då och att den nog ändå skulle kunna ta emot en hel del mat och vätska.

Här är resultatet!

fickan på baksidan

fickan på framsidan, fickan skulle gärna ha fått vara lite mindre

No comments:

Post a Comment