Sunday, May 26, 2013

Hemmagjord zinksalva för babyrumpor

I morse var det zinksalva som stod på agendan. Det är så att min pojkväns bror snart ska få barn så jag tänkte att det skulle vara kul att testa på att göra lite egna babyprodukter.

Jag kombinerade följande två recept då jag lagade krämen.

Homemade Diaper Rash Cream enligt Whey Beyond The Naked Truth
Homemade Diaper Balm enligt Oven Love

Efter att ha gjort samma salva (den fick bra feedback) igen, så bestämde jag mig för att uppdatera receptet och göra det mera precist. Mängderna är i volymenheter, vilket ju är inexaktare än vikt så om man är noggrann så kan man smälta samtliga ingredienser före man mäter upp dem. Jag gjorde inte detta utan mätte upp ingredienserna på ett ungefär i rumstemperatur och det blev ändå bra. Om man blir missnöjd med konsistensen så är det bara att smälta om salvan och tillsätta antingen mera olivolja/kokosolja (för att få den tunnare) eller bivax/kakaofett (för att få en tjockare kräm).

Ingredienserna jag använde var följande:

2 dl extra virgin olivolja  (antivirus, svamp- och jästdödande*)
1 dl virgin kokosolja (antibakteriell, antioxidant*)
0,5 dl torkad kamomill (antiinflammatorisk, desinfekterande*)
0,5 dl torkad ringblomma/calendula (antibakteriell, försnabbar sårläkning*)
1 dl obehandlat sheasmör (antiinflammatorisk, fuktar huden*)
1 dl kakaofett (antiseptisk*)
0,5 dl bivax (antiinflammatorisk*)
2 msk zinkoxid ("torkar ut" blöjeksem*)
5 ml E-vitamin
(eterisk olja - lavendel är bra, men vissa påstår att man inte ska använda det på pojkbebisar eftersom det eventuellt kan påverka deras hormoner.... hmm...)

*enligt bl.a. Between the Kids

1. Först värmde jag olivoljan tillsammans med kamomillen och ringblomman över vattenbad i ca 3 timmar sammanlagt på låg temperatur. Vissa recept föreslår att man värmer olivoljan och blombitarna i endast 20 minuter, men på högre temperatur, men detta kan förstöra vissa av de nyttiga ämnena. Ju längre tid desto bättre och ju lägre temperatur desto bättre...  Det allra bästa är att förvara blandningen i en burk i solen som man skakar med jämna mellanrum, detta kan dock ta flera veckor för att få full styrka på oljan.
2. Därefter lät jag blandningen svalna och silade sedan bort blombitarna. Min sil är ganska grov så jag silade blandningen genom ett hushållspapper vilket gick bra. Det blir ca 1-1,5 dl infuserad olivolja, resten av olivoljan blir i blommorna som man slänger bort.
3. Efter silningen smälte jag samtliga fetter och vaxer. Jag började med de med högst smältpunkt och tillsatte sedan de med lägre smältpunkter. Detta för att använda så lite värme som möjligt, många nyttiga ämnen förstörs av värme. Alltså, först bivaxet, sedan kakaofettet, efter det sheasmöret och till sist kokosoljan och den infuserade olivoljan.
4.  Jag lät sedan blandningen svalna under blandning med stavmixer.
5. Då blandningen var i fast form (om den inte blir tillräckligt fast kan man tillsätta lite bivax och kakaosmör, men zinkoxidet gör också blandningen lite fastare) vispade jag in lite luft i den för att göra den lättare att applicera.
6. Sedan tillsatte jag E-vitaminen och zinkoxidet och blandade ordentligt. Jag var noga med att inte damma med zinkoxidet eftersom det inte är bra att andas in, eventuellt kan man använda andningsskydd (i den färdiga salvan är zinkoxidet ofarligt). Enligt vissa recept kan man ersätta zinkoxidet med majsstärkelse, alltså maizena, men jag skulle inte rekommendera det i och med att vissa typer av jästsvamp kan livnära sig på det.
7. Sen var det klart! Bara att fixa etikett till burken.

Salvan var alltså lyckad och fick bra kritik. Den doftar inte direkt kamomill och ringblomma utan mest kokosnöt och shea smör. Enligt recepten jag använde borde den gå att använda i cirka ett år. Inga konserveringsmedel behövs eftersom inget vatten används i receptet, däremot tillsatte jag E-vitamin för att undvika att salvan härsknar. Om salvans utseende eller lukt förändras är det bäst att  slänga bort den.
Enligt de tidigare nämnda bloggarna kan krämen även användas på annan irriterad hud, finnar samt till jästinfektioner hos vuxna. Men först och främst är den alltså gjord för att lindra/bota blöjeksem.

Måste vara lite artistisk och strö torkade blommor på bordet då jag tog fotot, M sucka ;)

Sen ännu på tal om zinkoxid. Denna mineral går även att använda i sololjor. I och med att jag har lite kvar av det efter att ha lagat zinksalvan så funderar jag på att fixa lite sololja också. Men vågar man verkligen lita på hemmagjord sololja? :D Jag brukar nu i och för sig inte använda sololja så flitigt så knappast skulle det vara till skada att använda hemgjord sådan, men funderar nu mera om det bara skulle vara slöseri av ingredienser... Skulle ni lita på hemlagad sololja? :P

För er som blev intresserade: Grundrecept på sololja

2 comments:

  1. Jättelyckad zinksalva tycker jag. Fast den var i flytande form imorse så lyckades du fixa konsistensen. Du är så duktig! :)

    Jag skulle använda din sololja vilken dag som helst. Så duktig som du är skulle oljan garanterat bli lyckad.

    ps. Bloggen är jättefin! Gillar designen och färgskalan. SuperB!

    /M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är jättefin! Underbar färgskala och design ;) SuberB!!!

      Delete