Tuesday, March 18, 2014

Recept på nattkräm med sheasmör

Jag lovade tidigare att jag skulle publicera några emulsionsrecept här på bloggen, så nu kommer de äntligen! Jag börjar med två recept på ansiktskräm, en nattkräm och en dagkräm. Först ut är nattkrämen. Den är en relativt trögflytande kräm med 3% sheasmör i sig. Sheasmör är ett väldigt fett... fett och kan täppa till porerna i ansiktet om man använder det som sådant, men i en så här pass liten andel så borde det dock inte orsaka problem utan snarare tvärtom. Krämen är ganska fet och fyllig och kan göra huden lite glansig så därför rekommenderar jag att man låter den verka över natten. Man kan också sätta på ett rejält lager på huden och använda den som en fuktande ansiktsmask. Krämen är "designad" för torr hud, men även jag, som har blandhud har tyckt om den (även om jag inte har använt den varje natt). Genom att byta ut oljorna kan man anpassa krämen för olika hudtyper. Väldigt fet hud mår antagligen bättre av en lättare kräm utan sheasmör. Jag kombinerade lavendelhydrosolen med lite lavendelolja. Lavendel är bra dels för att dess doft har en avslappnande inverkan, vilket ju passar på natten, och dels för att det verkar balanserande och lugnande för huden och alltså passar de flesta hudtyper.

Det är normalt om krämen blir lite blå- eller lilaskiftande av lavendelhydrosolen!

Ingredienser: 

 

Vattenfas (69%)

29% Vatten (helst destillerat)
20% Lavendelhydrosol
15% Aloe Vera juice
3% Glycerin
2% Natriumlaktat


Oljefas (27%)

12% Flytande olja (Jag använde 4% jojobaolja, 4% avokadoolja och 4% nattljusolja)
6% Cetyl alkohol
6% Emulgerande vax
3% Sheasmör

Nedkyld fas (3,5-5%)

2% B5-vitamin (panthenol)
0,5-2% konserveringsmedel (Själv använde jag 1% Geogard Ultra som blandades i vattenfasen)
1% E-vitamin
(0-1% eterisk olja)

Annat som behövs:

Två eller tre skålar
Våg
Skedar att mäta upp ingredienserna med
Två termometrar (en räcker men det är smidigare med två).
Stavmixer
Burkar till krämen

Gör så här:

(Om detta är den första emulsionen du tillverkar så kan det löna sig att läsa detta inlägg där jag skriver allmänt om ämnet först)

1. Desinficera dina skålar, burkar och andra tillbehör, lägg dem på en ren yta. I detta inlägg går jag närmare in på olika metoder för desinfektion av kärl.
2. Mät upp vattenfasen och oljefasen i två separata skålar. Använd en våg med minst ett grams noggrannhet.
3. Värm båda faserna över vattenbad tills de når en temperatur på 70 grader celsius. Håll dem vid denna temperatur i minst tjugo minuter.
4. Häll ner de båda upphettade faserna i en tom skål och blanda med stavmixer i ca 5 minuter. Jag brukar göra så, men man kan också välja att hälla ner oljefasen i vattenfasen (och blanda med stavmixer...).
5. Fortsätt att röra om med stavmixern tills krämen når en temperatur på ca 45 grader. Du behöver inte blanda hela tiden, men alltid nu och då.
6. Tillsätt den nedkylda fasens ingredienser och blanda. Det är viktigt att kontrollera hur konserveringsmedlet man använder ska tillsättas (och i hur stor mängd) eftersom det varierar. Jag använde Geograd Ultra vilket tål höga temperaturer och ska blandas i vattenfasen.
7. Låt krämen svalna till rumstemperatur och skopa sedan upp av den i burkar. Klart!

No comments:

Post a Comment